Eko tenisice – prve u Hrvatskoj s B CORP certfikatom
Zajedno sa susjedima Slovencima, koji broje već 3 certifikata, predvode pokret B Corpa u regiji, postavljajući nove standarde održivog poslovanja.
Ono što je započelo kao izazov dosezanja 95 % prirodnih materijala, danas je unaprijeđeno na impresivnih 97 %, odražavajući njihovu stalnu predanost inovacijama i održivosti.
Q&A EARTHBOUND
1. Što je B Corp certifikacija i zašto je važna za vašu tvrtku?
B Corp certifikacija je vanjski certifikat koji verificira treća strana, a može ga dobiti svaka tvrtka koja jasno pokazuje pozitivan utjecaj na zaposlenike, zajednicu i/ili okoliš kao ključni dio poslovnog modela. B Lab, organizacija koja pruža B Corp certifikaciju, najbolje to opisuje kroz svoju viziju „inkluzivnog, pravednog i regenerativnog ekonomskog sustava za sve ljude i planetu“.
Ova certifikacija je važna za Earthbound jer dodatno potvrđuje našu posvećenost očuvanju prirode i promociji prirodnih materijala, budući da znamo da moderni potrošači traže određene oznake kako bi bili sigurni da proizvod odgovara njihovim vrijednostima. Nadamo se da će B Corp logo postati još sinonim za održivost i poslovanje koje ima svrhu osim ostvarivanja profita. Također smo znali da će postati prva B Corp tvrtka u Hrvatskoj donijeti značajnu medijsku pažnju i ostati povijesni trenutak za tvrtku u nadolazećim desetljećima!
2. Koji su bili ključni kriteriji koje ste morali ispuniti da biste dobili B Corp certifikaciju?
Prvo bih želio naglasiti da B Corp certifikacija nije jednokratan proces, već se radi o kontinuiranom poboljšanju. Svaka tvrtka koja želi slijediti ovaj certifikat mora biti spremna potpisati „B Corp ugovor“, koji postavlja okvir koji osigurava da tvrtka održava pristup temeljen na svrsi u korist svih dionika: radnika, kupaca, zajednice i planeta. Konkretno, svaka tvrtka koja želi postati certificirana mora na kraju procesa deklarirati da su svi dionici uzeti u obzir u donošenju odluka. To se može ići korak dalje zakonskim uspostavljanjem „zaključavanja misije“, što znači da tvrtka neće moći promijeniti formulaciju svoje misije u budućnosti, primjerice tijekom akvizicije ili spajanja.
Trenutno radimo na tome kako to implementirati jer je to prilično složeno, bez ikakvih presedana u Hrvatskoj. Ono što možemo reći jest da bismo rado „zaključali misiju“ Earthbounda kako bismo osigurali da tvrtka nastavi služiti većoj svrsi u budućnosti. Drugi kriterij je postizanje minimalnog broja od 80 bodova (od mogućih 200) na B Impact Assessment-u, što uključuje različita pitanja koja pokrivaju sve aspekte poslovanja, poput zaposlenika, upravljanja, okoliša i kupaca. Posljednji kriterij je jasno dokumentirani dokaz pozitivnih utjecaja na okoliš, zajednicu ili radnike, koji se mogu pružiti analitičarima u B Labu kao dokaz da je poslovanje dio regenerativne ekonomije.
3. Koje promjene ste morali implementirati u poslovanje kako biste ispunili zahtjeve za certifikaciju?
Odlučili smo se za B Corp certifikaciju jer se usklađuje s onim za što je Earthbound osnovan: proizvoditi obuću koja je dobra za naše noge i planetu. B Lab Impact Assessment (BIA) je koristan za male tvrtke jer mnoga pitanja otkrivaju koje poslovne procese tvrtka još mora razviti, obično od samog početka. Na primjer, politika zaštite zviždača ili evidencija ozljeda nisu osobito relevantne za tim od manje od 10 ljudi, ali ako se ove stvari zanemare tijekom faza značajnog rasta, tvrtka se izlaže velikim rizicima.
Kao takvi, prepoznali smo mnoge oblasti za poboljšanje prilikom popunjavanja BIA, naime, formalni priručnik za zaposlenike, obuka za nove zaposlenike, evidencija ozljeda, politika zaštite zviždača i politika smanjenja-ponovne uporabe-recikliranja koja je tiskana za svakog zaposlenika. Također, shvatili smo da ćemo morati dokumentirati naš proizvodni proces i lanac opskrbe detaljnije kako bi vanjski revizor mogao razumjeti naše procese i protok materijala, budući da jako pazimo na smanjenje otpada i smanjenje potrebe za ljepilima i drugim kemikalijama.

4. Kako ste osigurali angažman svih zaposlenika tijekom certifikacijskog procesa?
BIA je zaista multidisciplinaran i dinamičan upitnik, pa sam morao pozvati snage različitih kolega kako bih dobio sliku naše strukture vlasništva, politika privatnosti i lanca opskrbe. Nadalje, mnoge dokumente koje sam izradio tijekom certifikacijskog procesa dijelio sam s cijelim timom kako bi svi mogli komentirati naše nove politike i upoznati se s njima. Ovo je bio uzbudljiv, a ponekad i zastrašujuć, proces za cijeli tim Earthbounda, koji je završio na sjajan način!
5. Koji su bili najveći izazovi s kojima ste se susreli tijekom certifikacije?
Rekao bih da je najveći izazov s kojim smo se suočili suosnivači Domagoj i Hrvoje Boljar i ja, bio sindrom prevaranta, jer smo dolazili iz male, štedljive tvrtke koja se suočavala s istim procesom certifikacije kao i tvrtke poput Patagonije, The Body Shop-a i Allbirds-a. U više navrata tijekom certifikacijskog procesa osjećali smo stvarnu tjeskobu da će nas B Lab obavijestiti da smo premali za certifikaciju i da naši procesi možda nisu dovoljno razvijeni – ali srećom, na kraju smo uspjeli, što je bio ogroman korak za Earthbound!
Drugi izazov bio je shvatiti da moramo promijeniti način rada kao tim, jer B Corp predstavlja put prema kontinuiranom poboljšanju. Iz tog razloga napravio sam analizu dvostruke materijalnosti u okviru strateških odluka u odnosu na održivost tvrtke kako bismo imali referencu pri donošenju dugoročnih odluka, kao što je zamjena jednog materijala drugim. Odluka koja se ne razmatra u svjetlu održivosti tvrtke mogla bi negativno utjecati na naš budući B Corp rezultat i – kao rezultat toga – na percepciju naših napora na području održivosti kod kupaca.
6. Kako ste mjerili svoj društveni i ekološki utjecaj prije i nakon dobivanja certifikacije?
Prije B Corp certifikacije, društveni i ekološki utjecaj mjerili smo interno bez vanjske verifikacije. Dakle, iako su tenisice bile (doista) izrađene od 95% prirodnih materijala kroz pažljivo odabrani lanac opskrbe i proizvedene potpuno u Hrvatskoj uz poštovanje dobrih radnih praksi, nismo imali način da to dokazujemo – povjerenje kupaca bilo je oslonjeno na riječ suosnivača. Pridružio sam se timu s ciljem da predvodim vanjsku verifikaciju utjecaja, a to je počelo suradničkim projektom s Tehničkim sveučilištem Delft u Nizozemskoj tijekom kojeg smo izradili početnu iteraciju analize životnog ciklusa (LCA) para Earthbound tenisica.
Kasnije smo usavršavali izračune i zatim ih formatirali kako bi prikazali točne mjere materijala koji ulaze u svaki par tenisica. Ovaj rad nije bio vanjski verificiran jer izračuni uključuju tajnu mješavinu našeg poslovanja – naš inovativni dizajn tenisica. Međutim, podvrgnuli smo sve komponente obuće rigoroznim laboratorijskim testiranjima s OETI iz Austrije kako bismo osigurali da ni u jednom dijelu tenisica ne postoje štetne kemikalije (loše stvari poput kancerogenih ili endokrinih disruptora). Ovo je bila naša prva vanjska certifikacija i prvi put u svijetu da su tenisice dobile OEKO-TEX Standard 100 certifikaciju. Također, ova certifikacija poslužila je kao dokaz da smo imali pozitivan utjecaj u pogledu eliminiranja svih štetnih kemikalija iz Earthbound tenisica, te je bila ključna za dokazivanje naše tvrdnje da naš poslovni model značajno smanjuje toksične spojeve u modi (podpitanje u BIA).
Da rezimiram, uvijek smo mjerili i prioritizirali naš društveni i ekološki utjecaj, koji uključuju (1) proizvodnju u Europi pod poštenim radnim uvjetima, (2) zaštitu ljudskih stopala od štetnih kemikalija, i (3) rad na značajnom smanjenju ugljičnog otiska proizvodnje obuće, ali je B Corp certifikacijski proces pomogao da formaliziramo ovaj proces ocjene i usmjerimo ga prema najvažnijim vanjskim certifikacijama.

7. Kako je B Corp certifikacija utjecala na vaš ugled i poslovne prilike?
Mislim da smo uvijek imali dobar ugled među ekološki osvještenim potrošačima zbog naše transparentne komunikacije o negativnim vanjskim utjecajima proizvodnje obuće, i mislim da to mogu potvrditi i naši suosnivači. B Corp certifikacija dodatno nas učvršćuje kao ključnog igrača u sektoru održive obuće, te je poboljšala naš doseg diljem Europe, jer smo bili predstavljeni na brojnim blogovima i podcastima. Štoviše, B Lab nudi vrijedan portal za sve B Corp tvrtke da se povežu i smišljaju kreativne načine suradnje.
Neke stvari su već u pripremi, stoga pratite zanimljive suradnje s Earthbound!
8. Kako planirate održati i dodatno poboljšati svoj B Corp status u budućnosti?
Za nas je B Corp bila savršena opcija jer se potpuno usklađuje s biti Earthbounda: podizanje svijesti o svim petrohemijskim tvarima koje ulaze u tradicionalne tenisice i stvaranje tenisice koja je što bliže 100% prirodnim materijalima (trenutno smo na 97%). S obzirom na to, sada imamo povećanu odgovornost, jer će svaka odluka koja skrene s našeg trenutnog načina poslovanja imati veliki utjecaj na naš B Corp rezultat – i namjeravamo ga povećati kada se ponovno certificiramo za nekoliko godina.
Sada imamo dobar okvir za procjenu novih odluka, a imamo i plan za daljnje ciljeve. Trenutno pokušavamo zamijeniti nekoliko sintetičkih materijala prirodnim alternativama, što očekujemo da će dodatno smanjiti CO2 emisije iz para tenisica i učiniti obuću biorazgradivom. Najvažnija stvar je usmjeriti se na našu misiju i viziju kako bismo utvrdili što treba napraviti danas i kako će ove odluke utjecati na to gdje želimo biti za pet ili deset godina.
9. Koji savjet biste dali drugim tvrtkama koje žele postati B Corps?
Počnite što je prije moguće!
Interes za B Corp definitivno je rastao u posljednjim godinama, što znači da postoje značajna čekanja za fazu verifikacije certifikacije, kada stručnjak detaljno pregledava BIA i prijavu kako bi osigurao da sve odgovara B Lab standardima i odražava stvarno poslovanje. BIA se može napraviti za nekoliko tjedana, ili rasporediti tijekom mjesec-dva ako postoje drugi prioriteti, a tvrtka se može očekivati da će biti certificirana unutar godine dana od slanja BIA (ne zaboravite na prag od 80 bodova).
Rado ću detaljno predstaviti proces svakome tko je zainteresiran, jer sam vodio većinu procesa za Earthbound, a konzultirao sam i dvije druge tvrtke o tome kako pristupiti BIA-u i certifikaciji od kada je Earthbound postao prvi B Corp u Hrvatskoj u prosincu 2023. Također, budući da su B Corp tvrtke često vrlo transparentne, lako je pronaći inspiraciju za usklađivanje određenih poslovnih politika i praksi s načinima koji doista doprinose regenerativnoj ekonomiji pregledom stranica najvećih igrača.
10. Kako surađujete s drugim B Corp tvrtkama i širim zajednicama u dijeljenju znanja i resursa?
Otvoreni smo za sudjelovanje na konferencijama ili događanjima, pridruživanje podcastima i dijeljenje našeg znanja s profesionalcima koji imaju iste vrijednosti kao i mi, što je – jednostavno rečeno – zaštita ovog predivnog planeta za buduće generacije. Također, prioritet dajemo dijeljenju relevantnih informacija na transparentan, lako razumljiv način putem naše web stranice – Earthbound-sneakers.



Akademija Održivosti je dio programa Sustainable Futures, pokrenutog od strane Social Innovation Solutions i osnivačkog partnera Coca-Cola Foundation.
Inicijator: Social Innovation Solutions
Organizator: Hrvatski ured za kreativnost i inovacije
Osnivački Partner: Coca-Cola Foundation